• Arhiiv
    • Eesti füüsikapäevad ja füüsikaõpetajate päevad
      • 2017.a. füüsikapäevad
      • 2016.a. füüsikapäevad
      • 2015. a. füüsikapäevad
      • 2003.a. füüsikaõpetajate päev
    • EFS Täppisteaduste Suve- ja Sügiskoolid
      • 2017.a. sügiskool
      • 2016.a. sügiskool
      • 2015.a. sügiskool
      • 2014.a. sügiskool
      • 2013.a. suvekool
      • 2013.a. sügiskool
      • 2012.a. suvekool
      • 2012.a. sügiskool
      • 2011. a. suvekool
      • 2010. a. suvekool
      • 2010.a. sügiskool
      • 2009.a. sügiskool
      • 2008.a. suvekool
      • 2008.a. sügiskool
      • 2007. a. suvekool
      • 2007.a. sügiskool
      • 2006.a. suvekool
      • 2005.a. suvekool
      • 2005.a. sügiskool
      • 2004.a. suvekool
      • 2004.a. sügiskool
    • Füüsika õpetajate sügisseminarid Voorel
      • Voore 2017
      • Voore 2015
      • Voore 2011
      • Voore 2009
    • EFS aastaraamatud
    • Teaduslaagrid
    • Akadeemiline füüsikaolümpiaad
    • Tähe perepäevad TÄPE

FYYSIKA.EE

Elu, loodus, teadus ja tehnoloogia

  • Eestist endast
    • Arvamus
    • Teated
    • Persoon
    • Eesti füüsikaolümpiaadid
  • Teadusuudised
    • Eesti teadusuudised
      • Tartu Ülikool
      • KBFI
      • Tallinna Tehnikaülikool
      • Tõravere Observatoorium
    • FYYSIKA.EE hoiab silma peal – Teemad
    • Referaadinurgake
    • Päevapilt
  • Eesti Füüsika Selts
    • Teadusbuss
    • Füüsika, keemia ja bioloogia õpikojad
    • Füüsika e-õpikud
    • Eesti Füüsika Seltsi põhikiri
  • Füüsikaõpetajate osakond
    • Füüsikaõpetajate võrgustik
  • Füüsikaüliõpilaste Selts
  • Kontakt

Lennufirma Boeing arendab hübriidmootoritega lennukit SUGAR Volt

31.12.2012 by Uku Püttsepp Leave a Comment

Suurfirma Boeing arendab lennukit, mis võib olla oluliseks teeviidaks aviatsioonitehnoloogia kujunemisele. Viis aastat tagasi tõstatus lennukite tipptehnoloogiate konverentsil lennufirmade horisondile esmakordselt idee hübriid-reisilennukitest. Boeing-i esindajad haarasid mõttel sarvist ning esitasid enda töörühmadele väljakutse: mõelda välja elektri- ja turbiinmootoriga töötav vähese saasteväljundiga hübriidlennuk. Suurfirma lennukiprojekti Volt eestvedaja on viimased viis aastat olnud SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircraft Research) teadur Marty Bradley.

Lennuk Volt ühildab ideaalis elektri- ja fossiilkütusetehnoloogia. Boeing-i silmis on tegemist kommertslennuliinide tulevikuga. Projekti üdiks on hübriidmootor, mis kasutab vaheldumisi nii lennukikütust kui lennujaama dokis laetavate akude elektrienergiat. Ühtlasi on lennukil suurem tiivapindala ja välisrootoritega mootorid (propfan või unducted fan, loe siit). Tulevikulend jaotub etappideks: õhkutõus tavamootoritel ja stabiillend elektrimootoritel. SUGAR Volt-i suur tiivapindala annab rohkem tõstejõudu. Voltuvad tiivad teevad aga lennuki parkimise lihtsamaks.

Kallinevate heitgaasikvootide ning järjest ökoloogilisema elektritootmise valguses on lennuki tööea jooksul väljutatud vähene heitgaaside ning CO2 ja N2O hulk säästlik samm. Õhulaev väljutaks vähem heitgaase kui mistahes reisilennuk, mis praegu lendamas on. Lisaks on hübriidelektriline jõuajam vaiksem.

SUGAR Volt-i töörühma üheks eesmärgiks on valmistada lennuk, mis vastaks NASA (National Aeronautics and Space Administration) püstitatud tulevikustandarditele. Ideelennuk peab tarbima vähe kütust, väljutama minimaalselt kasvuhoonegaase, tekitama vähe müra ja tõusma õhku minimaalse pikkusega hoovõturajalt. Bradley on pressiteadetes avaldanud, et Boeing loodab uue lennuki turule lähetada aastatevahemikus 2030-2050.

Kolmekümne aasta perspektiivis on akude kvaliteedi ja tehnoloogia arengut raske ette ennustada. Tehnikud loodavad, et akufirmad hakkavad selleks ajaks müüma praegusest oluliselt paremaid, näiteks suurema energiatihedusega akusid.

Boeingu ja NASA vaheline koostöö on aga laiahaardelisem. SUGAR-i töörühm esitab Ameerika kosmoseagentuurile aviatsioonitehnoloogia tulevikunägemusi. Nende hulgas on hübriid aku-gaasiturbiinid, kütuseelemendid, kütuseelementidega varustatud gaastrubiin-hübriidmootorid, krüogeensed kütused, krüogeenselt jahutatavad mootorid, uued akutehnoloogiad ja välisrootoriga turbopropellertehnoloogiad.

Hübriidajamite tehnoloogia ületab aviatsioonimaailmas alatasa uudisekünnist. Eelmise aasta novembris teatas Iisraeli lennufirma El Al, et paigaldab kahekümnele Boeing 737-le elektrimootorid, millega lennuk maa peal ruleerida saab. Mitmed teised lennufirmad on võtnud sama sihi.

Sel aastal teatas uudisteagentuur Bloomberg, et lennufirmade innovatsiooniprojektide üks põhisihte on ruleerimistoimingu kaasajastamine. Honeywell ja teised sarnased varustusetootjad arendavad turbiinis paiknevaid elektrimootoreid, mis annavad pilootidele võimalusele ruleerida ilma, et peaksid sõltuma põhimootoritest või diiseltraktoritest. Bloombergi analüütikud ennustavad, et esimesed elektrimootoritega rulleeruvad lennukid lähevad tootmisse kolme aasta pärast.

Allikas: Phys.org

Filed Under: Teadusuudised Tagged With: Tulevikuenergia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2025 · Eesti Füüsika Selts · Log in