Stanfordi Ülikooli teadlased valmistasid tsink-õhk aku, millel on parem katalüütiline aktiivsus ja vastupidavus kui kallimatel, plaatina- ja iridiumkatalüsaatoritega akudel. Katsete õnnestumisel võiks uus tehnoloogia liitium-ioon akudele odavat konkurentsi pakkuda. Teadustöö avaldati ajakirjas Nature Communications.
„Suure energiatihedusega turvaliste ning töökindlate akude kasvav ülemaailmne nõudlus ei ole riigisaladus,“ ütles artikli autor ning Stanfordi Ülikooli keemiaprofessor Hongjie Dai. „Metall-õhk akud on odava kaasaskantava energia nälja, mis on näiteks keskmisel sülearvutil üsna suur, vähendamise võimalusi.“
Dai sõnul on teadusmaailm seni keskendunud liitium-ioon akude parendamisele, olgugi, et neil on suhteliselt kesine energiatihedus, kõrge tootmishind ning kasutaja tervisele keskmisest ohtlikum töötsükkel. „Metall-õhk akudel on parem energiatihedus, ning tõsiasi, et Maal on oluliselt rohkem hapnikku kui liitiumi, on veenev võrdlusargument.“
Tsink-õhk aku elektrolüüdis on liidetud atmosfäärne hapnik ning tsingi aluseline elektrolüüt. Elektromotoorjõu tootmisega kaasneb tsinkoksiidi teke. Laadumisel protsess pöördub ning hapnik ja tsink eraldatakse.
„Tsink-õhk patareid on odavad ning ohutud. Taaslaetamatuid, madala võimsustihedusega metall-õhk patareisid on edukalt müüdud telekommunikatsiooni- ja meditsiinifirmadele. Ent taaslaetava tsink-õhk aku valmistamine on olnud keeruline sobivate õhk-katalüsaatorite puudumise tõttu. Tsinkelektroodide lühike eluiga on samuti problemaatiline,“ ütles Dai.
„Õhkelektroodile on vaja vastupidavat elektrokatalüsaatorit, millega aku tühjenemisel ning laadumisel hapniku oksüdatsiooni ja reduktsiooni edendada. Praegustel tsink-õhk akudel on mõlemad reaktsioonid valdavalt kohmakad.”
Sama töörühm on varemgi suure katalüütilise aktiivsuse ning vastupidavusega elektrokatalüsaatoreid valmistanud. Selleks on kasutatud odavaid metalle või süsinik-nanotorudega rikastatud nanokristalle.
„Leidsime, et sarnased katalüsaatorid andsid tsink-õhk aku ja patarei tööjõudlusele oluliselt juurde. Koobalt-oksiidi ning õhu hübriidkatalüsaatori kasutamine hapniku oksüdeerimiseks ning nikli-raua-hüdroksiidi ja õhu hübriidkatalüsaator kasutamine hapniku redutseerimiseks päädis rekordkõrge energeetilise efektiivsusega tsink-õhk akuga, millel on liitium-ioon analoogidest kaks korda parem energiatihedus,“ seletas Dai. Uuel akul on ka hea laengukestvus ning mahusäilivus.
„Enne tehnoloogia turustamist on vaja lahendada probleemid tsinkelektroodi ja elektrolüüdiga,“ lisas Dai.
Allikas: Phys.org
Leave a Reply