Jaapanis, Mount Fuji lähistel asuval eksperimentaalrajal (Yamanashi Maglev Test Line ) püstitati uus rongide kiirusrekord, uueks rekordiks on 603 km/h. Eelmine rekord oli 590 km/h. SCMaglev’iks nimetatav süsteem, kus rekord püstitati on täielikult elektromagnetiline – rongide sisse on paigutatud ülijuhtivad elektromagnetid ning “rööbasteks” on juhtmepoolid. Video sellest sündmusest leiate allpool.
Mõned märksõnad:
SCMaglev süsteemis sõidavad rongid justkui rennis (vt esimest pilti), mille seintesse on installeeritud kaks komplekti induktiivpoole. Küsima peaks kolm küsimust: mis hoiab neid ronge hõljumas, miks nad ei põrka vastu seinu ja mis neid edasi lükkab.
Esimesel pildil on SCMaglev ronge “maast lahti” tõstev süsteem – rongidesse paigutatud ülijuhtivad magnetid tekitavad induktiivpoolides elektrivoolu, nii et poolid muutuvad magnetiteks. Kui vaatate, kuidas on magnetite pooluseid tähistavad N-d ja S-d üksteise suhtes paigutatud, siis peaks olema selge, et tõstev jõud on olemas.
Teisel pildil on olukord, kus rong on kaldunud keskjoonest paremale. Üks ülijuhtivate elektromagnetite põnevaid omadusi on, et selles tekkivad voolud üritavad kompenseerida magnetvälja muutusi tema ümber. Nii et kui ülijuhtivast elektromagnetist magnetit eemale tõmmata (magnetväli väheneb), siis voolud sellise elektromagneti sees suurenevad, magnetväli suureneb ja eemalduvat magnetit üritatakse tugevamini tagasi tõmmata kohta, kust see eemaldumist alustas. Nii seisavad SCMaglev rongid renni keskel justkui iseenesest.
Ka edasi tõmbavad ronge elektromagnetid, nagu kujutatud kõige alumisel joonisel. Selleks kasutatakse teist komplekti elektromagneteid renni seintes. Ilmselt peab rongis olevate elektromagnetite voolusid muutma vastavalt sellele, missuguse renni servas oleva elektromagnetiga parajasti kohakuti ollakse.
Rongide omanik, Central Japan Railway (JR Central) plaanib sellised rongid käima panna Tokyo ja Nagoya vahel, sellega loodetakse hakkama saada 2027. aastaks. Tõsi küll, reisijatele lubatakse kiiruseid kuni 505 km/h.
Tegemist on väga kalli projektiga, mis maksab hinnanguliselt 100 miljardit dollarit. Üks põhjuseid on ka selles, et trass kulgeb suures osas läbi tunnelite, mille ehitamine on teadagi kallis.
Allikad:
Leave a Reply