Jaak Vaabel lõpetas 2011. aastal Tartu Ülikooli füüsika erialal. Kõigi õpinguist avanenud võimaluste kiuste otsustas ta kandideerida Noored Kooli programmi, osutus väljavalituks ja veetis kaks aastat Lähte Ühisgümnaasiumis füüsikaõpetajana. Praegu töötab ta BigBank’is pangatarkvara haldusspetsialistina. Mida võiks füüsikataustaga noor õpetamisest saada – küsisime Jaagult 4 küsimust. Kuidas tekkis idee Noored Kooli programmi kandideerida? Õpingute ajal ei tundunud idee kaks aastat klassi ees seista huvitav ning ma isegi ei kaalunud seda. Ent kui endine klassijuhataja „Tagasi kooli“ algatuse raames mind tundi kutsus andma, sattusin ka Noored Kooli kodulehele. Süvenesin selle sisusse ning enese proovilepaneku mõte hakkas meeldima – otsustasin kandideerida. Hiljem, programmi läbides tekkis missioonitunne. Sain aru, kui oluline on haridusse panustada ning tundsin, et saan oma tugevusi koolis rakendada ja arendada. Endale üllatuseks läbisin viieastmelise valikuprotsessi edukalt. Kuna abikaasa õppis õpetajaks, siis sain temalt nippe, kuidas näidistundi ette valmistada ning kui palju erinevad tegevused aega võiks võtta. Mäletan, et sain sissesaamist kinnitava telefonikõne Tallinnas Järve Keskuses koos vanematega poes olles. Kuulnuna, mida ma teha soovin, sain neilt korraliku peapesu – soovitati ikka magistrikraad omandada ja siis erialasele tööle minna. Iroonilisel kombel on neist saanud minu otsuse suurimaid toetajad – füüsikaharidust on vaja edendada ja õpetamine on austusväärne töö. Kuidas kogemus oli? Suvine ettevalmistuskoolitus möödus Viimsi koolis õpilasi õpetades ning augustikuises Haapsalus töökavasid ette valmistades. Mäletan esimest koolipäeva. Läksin oma uude kabinetti, kui korraga üks õpilane sisse tuli, kes järeltööd tahtis teha. Alles siis algas tõeline teekond. Kõige raskemad olid esimesed kolm nädalat, mil olin mugavustsoonist kaugele viidud ja pidin suure töökoormusega harjuma. Kolmandal veerandil läks kergemaks – küpsesin inimesena ning õppisin efektiivsemalt tegutsema. Teiseks aastaks oli asi juba nii käpas, et tegin õpilastega igasuguseid erinevaid füüsikaprojekte: näiteks mõõtsime väljas ilma ja võrdlesime neid EMHI andmetega. Olin Noored Kooli 5. lennu liige, kus oli väga palju erineva taustaga edukaid inimesi – see muutis kogemuse värvikamaks. Pean tunnistama, et lennukaaslaste toeta poleks ma hakkama saanud. Suhtlemine jätkus ka pärast programmi, näiteks organiseerisin koos lennukaaslasega matka Rammu saarele. Mida arvad füüsika õpetamisest? Viimase PISA testi järgi on Eesti koolilapsed reaalteadustes maailma esirinnas, kuid kahjuks on õpilaste vahetu tagasiside pigem negatiivne. Paljud õpilased ei armasta reaalaineid. Seda on kurb kuulda, sest just füüsika on aine, mida saaks väga huvitavaks teha. Minu meelest taandub kõik õpetajale. Võib süüdistada õppekava, kooli juhtkonda, materjale, õpilasi – aga kui julgus kokku võtta ja tööd teha, siis on võimalik olukorda muuta ja füüsika huvitavaks teha. Kindlasti on ka muid probleeme, millest rääkida, ent tõelised muutused sünnivad klassiruumis. Kahjuks on reaalainetega tegeleva inimese kuvand valdavalt introvertne. Tänapäeval on koostöö- ja suhtlemisoskus väga olulised, nendeta ei saa ka reaalteadlane hakkama. Heaks eeskujuks on EstCube’i juht Mart Noorma, kes suudab lisaks headele tehnilistele oskustele suurepäraselt ka oma tegemisi ja teadust populariseerida. Selliseid inimesi oleks vaja kooli füüsikat õpetama! Mida sa programmist vastu said? Tänu koolikogemusele olen kindlasti julgem ja osavam suhtleja ning ei karda enda arvamust välja öelda. Kui varem mõne tähtsa firmajuhiga kokku sain, olin närvis. Nüüd tunnen enda aga vabalt ning julgen ka sõna sekka öelda. Sõbrad ütlesid juba esimese aasta lõpus, et olen palju muutunud. Teiseks tunnen füüsikat süviti ning oskan seda müüa. Õpetaja peab olema iga päev tähelepanelik suhtleja ning õppima ka raskeid teemasid lihtsalt ja ülevaatlikult edasi andma. Õpilaste küsimusterahe on pidev ning vastused peavad olema põhjendatud. Tunnen pärast õpetajatööd paremini nii enda eriala kui ka inimesi üldiselt. Noored Kooli õpetab oma teadmisi vahendama. Küsis: Margus Ots Kel huvi end proovile panna, siis kandideerimisavalduse saab täita kuni 11. märtsini. Kellel 6. märtsi õhtu planeerimata, siis kell 18 toimub Domus Dorpatensise hoones tasuta mini-õpetamiskoolitus. Vaata lähemalt ja registreeru: https://www.facebook.com/events/738071879545726/
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Leave a Reply