Füüsikatudengite hulgas ei ole õpetajaamet enam põlu all, aga koolides napib selle aine õpetajaid endiselt.
Tartu ülikool, Eesti füüsika selts ja projektid, nagu „Noored kooli”, näevad tõsist vaeva, et noored õpetajaameti valiksid, aga suurt edu veel ette näidata ei ole – muutused võtavad aega. Eesti füüsika selts ja TÜ füüsika instituut saavad järjest sagedamini kirju ja telefonikõnesid, milles koolid otsivad füüsikaõpetajaid. Mida peaksid tegema koolid, kus ei ole füüsikaõpetajat? Tuleb saada hakkama inimestega, kes on olemas.
Abistada tuleb neid, kes meil on
On selge, et ka parima tahtmise juures ei ole võimalik leida lähiaastatel sadu noori kõrgesti haritud füüsikaõpetajaid, kellega koolis töötavate õpetajate ridu täiendada. Nii et ei ole muud võimalust, kui saada hakkama inimestega, kes on koolides olemas või tööturul saadaval. Neile tuleb pakkuda koolitusi, anda abi tundide ettevalmistamisel ja igapäevase töö tegemisel. Ei ülikoolid ega füüsika selts suuda olukorda kiiresti ja kardinaalselt muuta, aga midagi saame ikka teha. Seda muidugi eeldusel, et koolijuhid ja füüsikaõpetajad võtavad meie abipakkumise vastu.
Kui lugeda üles programme, mida Tartu ülikool ja Eesti füüsika selts suudavad ning tahavad õpilastele, õpetajatele ja koolidele pakkuda, ei olegi seda nii vähe.
Täienduskoolitused, ka internetis
Me alles otsime võimalusi, kuidas füüsikaõpetajate täienduskoolitust parimal võimalikul viisil korraldada. Praegu on infot võimaluste kohta raske leida, koolitusi pakutakse harva ning nende tase ja kvaliteet kõiguvad. Rääkimata tõsiasjast, et koolitustel osalemine tähendab tihti töiseid nädalavahetusi. Seetõttu ei saa füüsikaõpetajatele ette heita, et nad pakutavatest koolitustest kesiselt osa võtavad.
TÜ füüsika instituudil on tegevuskava, mis loodetavasti realiseerub juba septembriks ning mis peaks olukorda oluliselt parandama. Kaval on kaks lihtsat punkti: info täienduskoolituse võimaluste kohta peab olema lihtsalt ja arusaadavalt leitav ühest kohast ning tulevaste füüsikaõpetajate statsionaarse õppe loenguid peab saama vaadata ka internetis, veebiülekande või videosalvestusena. Loomulikult on vaja tulla kohale eksperimentaalse koolifüüsikaga tegelemiseks.
Loodame väga, et selline uuendus toob senisest oluliselt rohkem õpetajaid end Tartu ülikooli juurde täiendama. Kui mõtted teoks saavad, anname sellest kõigile teada.
Õpikodade projekt
Ikka on nii, et tunnis peab arvestama õpilaste keskmist taset ning kõige nutikamatega ei ole võimalik piisavalt tegelda. Põneva ja praktilise alternatiivi pakkumiseks oleme koostöös TÜ loodus- ja tehnoloogiateaduskonna ning TÜ teaduskooliga käivitamas õpikodade programmi, mis hõlmaks füüsika, keemia ja bioloogia eksperimendil põhinevat lisaõpet põhikooli- ja gümnaasiumiõpilastele.
Õpikodade programm on lisakoolitus andekatele ja/või motiveerituile, mitte järeleaitamistunnid ega ettevalmistuskursus gümnaasiumi või kõrgkooli astumiseks. Õppetöö valitud ai-nes toimub kaheksa korda õppeaastas, à neli tundi pärast koolitundide lõppu linnades, maakonnakeskustes või hea transpordiühendusega asulates.
Kursustel läbitav materjal hõlmab vastavalt astmele kas kogu põhikooli või gümnaasiumi materjali. Lisaks muud huvitavat. Füüsika ja keemia osas on siin pilt juba selge. Füüsika programm katab eksperimentide kaudu kogu põhikooli ja gümnaasiumi õppekava. Keemia kahest programmist üks tegeleb põhikooli ja gümnaasiumi õppekavas ette nähtud eksperimentidega, teine on lisamaterjal sügavama huviga õpilastele. Bioloogia programmi alles pannakse kokku.
Programm käivitub täies mahus septembrist. Õpilaste registreerimiseks tuleb minna lehele http://www.fyysika.ee/ninatargad/opikojad/. Ootame, et õpetajad ja koolijuhid soovitaksid programmi huvilistele õpilastele.
Füüsikaõpetajate võrgustik
Eesti füüsika seltsi füüsikaõpetajate osakond on juba aastaid korraldanud füüsikaõpetajate päevi ning suvekoole. Eelmisel aastal nägime topeltvaeva ja korraldasime füüsikaõpetajate sügisseminari Voore puhkekeskuses, kus osales tervelt 103 õpetajat. Kunagi varem ei ole Eestis kokku tulnud nii palju füüsikaõpetajaid. Siiski on füüsikaõpetajate enamikku haarava, vastastikku kogemusi jagava ning üksteist toetava võrgustiku tekkimiseni veel pikk tee minna.
Füüsikaõpetajate võrgustikuga tasub ühineda. Vähemasti organisaatorite poolelt vaadates pakub tulevik mitmeid põnevaid võimalusi, olgu siis töö koolide eksperimendivahendite baasi täiendamisel ja arendamisel või plaan koondada ja taaselustada maakondade ainesektsioonid.
Ühinemiseks palume lahkesti kontakteeruda seltsi füüsikaõpetajate osakonna esinaise Riina Leediga (riina_l@pshg.edu.ee).
Teadusbuss
Teadusbuss on ajaproovile vastu pidanud ja töötanud ühtlaselt tihedas rütmis alates 2005. aastast. Tegijate seltskond on vahetunud mitu korda, muutunud on kavad, aga mõte on ikka sama – näidata koolides midagi põnevat ning tekitada huvi füüsika (aga ka keemia ja materjaliteaduse) vastu. Jah, meid saab endiselt külla kutsuda! Info http://www.teadusbuss.ee.
Vähemasti Tartus ei näe me füüsika õpetamisega seonduvat enam nii mustades värvides kui ehk mõni aasta tagasi. Aga koolide ja õpetajate aktiivsuseta on meil raske, kui mitte võimatu mõistliku kiirusega edasi liikuda. Edu ja jõudu meile järgnevateks aastateks!
Leave a Reply