Alustuseks, HV:
Arutelu peateema on, mida peaks sisaldama gümnaasiumi füüsika kohustuslikud kursused, mille arv saab tõenäoliselt olema viis. Tööd peaks alustama õpiväljunditest nagu tänapäeval öeldakse, ehk
sellest, mida peaks üks tavaline inimene gümnaasiumist kaasa saama. Tavaliseks loen õpilast, kes ei pea füüsikat oma lemmikaineks.
Panin kirja, mida pean oluliseks, kusjuures loend pole toodud tähtsuse järjekorras , vaid nagu pähe tuli. Loetelu pole kindlasti täielik ja on vaieldav, aga praegu ma jõudsin niikaugele.
1. Kõik siin ilmas on omavahel seotud: iga muutus tingib teise muutuse (igal põhjusel on tagajärg ja igal tagajärjel on põhjus). Neid muutusi on võimalik ennustada või põhjus välja selgitada.
2. Elus on vaja ikka midagi mõõta. Seda tuleb teha asjatundlikult.
3. Mõõtmistulemuse reaalsust tuleb kontrollida ja arvestada mõõtemääramatuse kui paratamatusega.
4. Ülevaade olulisematest ühikutest ja suuruste võimalikest väärtustest (suurusjärkudest).
5. Ülevaade looduse toimimise printsiipidest.
6. Oskus vastata küsimustele nagu: Kuidas me teame, et elektron on väiksem kui aatom? Kuidas me teame, et tähed taevas on nagu Päikesed, aga meist väga kaugel?
7. Vaatluse ja katse eelistamine teoreetilistele arutlustele.
8. Katsest nähtava ja järeldatava eristamine.
Mida asjast arvad? Mis on ülearune, mida muuta, mida lisada?
Leave a Reply