9. aprill 2014 Payerne, Šveits – visionaarne projekt on nüüdseks avalikustatud: teine päikeseenergial töötav lennuk Solar Impulse on valmis. Lennuk, millega lennatakse 2015. aastal esimest korda kütuseta ümber maailma, avalikustati kolmapäeval Payerne’is Šveitsis. Pardal on arvukalt uuenduslikke tooteid ja lahendusi Bayer MaterialScience’ilt, mis teevad lennuki eriti kergeks ja energiasäästlikuks, nende hulgas ka uus ja äärmiselt tõhus juhikabiini isoleermaterjal.
Lennuki ajaloolise ümbermaailmareisi kestel saab see energiat üksnes päikeselt. Energiat genereeritakse tiibadel asuva umbes 17 200 päikeseelemendi abil, lennuki 72-meetrine tiibade laius on võrreldav maailma suurimate reisilennukitega. Kogu õhusõiduk kaalub siiski vaid 2,3 tonni.
Uus lennuk on edasiarendus prototüübist, mis suutis 2010. aastal lennata päeval ja ööl üksnes päikeseenergia toel. Lennukiga on sellest saadik tehtud mitmeid lende, sh hiljutine lend Ameerika ühelt rannikult teisele. Teise mudeliga tehakse sel aastal hulganisti katselende, enne kui see suundub oma suurele missioonile 2015. aasta märtsis.
Lennuki avalikustasid valitud publikule Bertrand Piccard ja André Borschberg. Need mehed panid rohkem kui 10 aastat tagasi aluse projektile Solar Impulse. Kaks Šveitsi teerajajat soovivad, et projekt demonstreeriks olemasolevate tehnoloogiate tohutut potentsiaali energiatõhususes, taastuvenergias ja uutes transpordilahendustes.
Solar Impulse on nii teaduslik kui ka innovaatiline algatus. See on ka filosoofiline projekt, kuna eesmärk on tõsta ühiskonnas teadlikkust meie planeedi energiaallikate säästmise vajalikkuse kohta. Ilma Bayeri ja selle missioonita – „teadus parema elu heaks“ – ei oleks see päikeseenergial töötav lennuk kunagi olnud piisavalt kerge ja tõhus, et lennata kütuseta nii päeval kui ööl,“ sõnas Piccard.
Bayer MaterialScience, mis on olnud projekti ametlik partner 2010. aastast alates, on samamoodi pühendunud säästvate toodete ja lahenduste arendamisele. „Projekt Solar Impulse näitab muljetavaldavalt, kuidas meie uuendused võivad aidata meie planeeti ja selle loodusvarasid säästa, inimeste elusid parandada ja väärtusi luua,“ tõdes Bayer MaterialScience’i jätkusuutlikkuse eest vastutava täitevkomitee liige Richard Northcote.
Väga tõhus isolatsioon ja hõbedane kate
Ettevõte panustas projekti hulganisti tehnilisi teadmisi, eriti juhikabiini silmas pidades. „Bayer MaterialScience’i panus seisneb põhiliselt selles, et selle laboratooriumid on suutnud viia lennuki juhikabiini korpuse kavandist tootmiseni,“ sõnas Borschberg. Üks materjal, mida firma pakub, on äärmiselt suure jõudlusega isoleermaterjal Baytherm® Microcell. Selle isoleerimisevõime on kuni 10% suurem kui praegusel standardil. Väga tõhus isolatsioon on eriti määrav õhusõidukite puhul, kuna need peavad ööpäev ringi taluma temperatuuri kõikumisi –40 °C ja +40 °C vahel.
Materjali Baytherm® Microcell kasutatakse õhusõiduki ukse juures, ülejäänud juhikabiini korpus on tehtud eri tüüpi Bayer MaterialScience’i jäigast polüuretaanvahust. Ettevõte tarnib polüuretaani/süsinikkiu komposiitmaterjali ka ukselukkude ja akende jaoks, millest viimased on valmistatud õhukestest, läbipaistvatest ja suure jõudlusega polükarbonaadist lehtedest. Kuigi juhikabiin on üldjoontes suurem kui esimesel prototüübil, on see vaid veidike raskem.
Väljaspool juhikabiini kasutatakse akude isoleerimiseks Bayer MaterialScience’i jäika polüuretaanvahtu. Ettevõte pakub ka toormaterjale hõbedase katte jaoks, mis katab suurt osa lennukist, ning ka liimi jaoks, mis hoiab paigas tiibade all olevat tekstiilriiet. Bayer MaterialScience tarnib polükarbonaate ja polüuretaani tooraineid ka teistele turgudele ja tööstusharudele, nagu kergkonstruktsioonid autotööstuses, hoonete isolatsiooniks ja termoregulatsiooniks olmeelektroonikas.
Ettevõtte osalemine projektis Solar Impulse toob kokkuvõttes kasu nimetatud võtmetähtsusega sektorite edasisele arengule. Bayer MaterialScience saab seda n-ö lendavat laboratooriumit kasutada oma praeguste toodete ja lahenduste edasiarendamiseks, uute toodete testimiseks ning seega välja tulla uute potentsiaalsete rakendustega.
Käesolev pressiteade koos fotodega on alla laadimiseks saadaval Bayer MaterialScience’i pressiserverist aadressil www.press.bayerbms.com.
Kontakt: Eike Kingsepp
E-post: eike.kingsepp@bayer.com
Leave a Reply